Glöm inte vårdcentralen!

Det finns för lite läkare på vårdcentralen i Nybro. Med anledning av att privatläkare vill öppna mottagning i Nybro har vänsterpartiet gett följande förslag i frågan.
Nybro vårdcentral borde bli en komplett närvårdscentral. I Nybro finns förutsättningarna för att förverkliga en sådan modell, då vårdcentralen är den samlade vårdcentralen för en stor majoritet av invånarna i Nybro. Därför är det av ytterersta vikt att det vårdavtal som landstinget kommer att skriva med privata läkare inte blir på mer än två år och att den privata verksamheten förläggs till den redan befintliga vårdcentralen. Om en helt ny, privat läkarmottagning skall byggas upp blir det stor onödig kostnad för skattebetalarna.
Under de två år som vi tycker att avtalet borde gälla går det att rekrytera landstingsanställda distriktsläkare till Nybro vårdcentral som därefter kan utvecklas till närvårdscentral med flera olika läkarkompetenser.

Anita Bülow, landstingskandidat
Gun-Britt Persson landstingsledamot