Kommunledningen respekterar inte demokratin

Den nya majoriteten moderater och socialdemokrater styr Nybro Kommun. Det har blivit maktfullkomlighet och stora brister i den kommunala demokratin.

I kommunstyrelsen 27/1 tog moderater o sossar tillbaka det direktiv som dom tänkt ta i fullmäktige. Dom sparkade också sin ordförande Bertil Johnsson.

I ägardirektivet säger man bl. a att i kommunens utvecklingsarbete krävs att kommunens ägarskap blir mer aktivt för styrning och ledning i Nybro Bostads AB. Förra året inbjöd NBAB kommunledningen till ett möte för att diskutera de nya ägardirektiven. Kommunledningen antog inte denna inbjudan. Kommunalråden har tydligen ingen tillit och förtroende för en styrelse som ansvarar för ett bolag som är välskött med ordning o reda i sin ekonomi och förvaltning. Ingen kritik mot NBAB:s styrelse har förekommit. Tidigare har det förts en dialog med styrelsen vilket är normalt om demokratin ska fungera. Vi frågar oss. Hur kan diktat och centralstyrning gynna kommunens utveckling? Nu ska makten centraliseras till kommunalråd och några tjänstemän i Balder. I kommunen behöver förtroendevalda och medborgarna föra en dialog för kommuninvånarnas bäst. Kommunledningen behöver också diskutera, lyssna och föra en dialog med ansvariga chefer och personal, inte komma med diktat utan att lyssna. Att inte ta tillvara dessa kunskaper har visat sig vara dåligt för kommunens ekonomi. Vi uppmanar kommunalråden och ansvariga tjänstemän i Balder: Ta tillvara de kunskaper som finns i NBAB:s styrelse hos chefer o personal.

Vidare säger man att styrelsearbetet ska effektiviseras och samtidigt behöver bolagets interna styrning o ledning förstärkas och förbättras. Det är också en misstroendeföklaring. Ingen dialog har förts. Inte heller här talar man om hur detta ska ske.