Utveckla demokratin

Vi i Vänsterpartiet tycker att man ska utveckla demokratin, inte avveckla den. I strid med detta har vi de senaste åren kunnat se hur den politiska utvecklingen i Nybro kommun har tagit en minst sagt oroväckande vändning. Makten och insynen i den politiska verksamheten har centrerats allt mer medan demokratin och möjlighet till inflytande för medborgare och opposition sätts alltmer på undantag. Oppositionens möjligheter att få insyn i kommunens dagliga verksamhet är redan idag obefintlig.Även om mycket kan tyckas smått så har det försvårat för oss i opposition att bedriva politiskt arbete med vettiga möjligheter. Att handlingarna till exempelvis kommunstyrelsen kommer sent, inte sällan vid sittande bord, gör att det blir omöjligt att diskutera igenom frågorna i våra partigrupper eller på annat sätt förbereda sig.

Nu tar den politiska majoriteten i Nybro nästa steg i detta censurarbete för att försvåra ytterligare för oppositionen och sätta demokratin ur spel. Istället för att skicka ut handlingarna några dagar innan kommunstyrelsens arbetsutskott (KSau) sammanträder, så kommer de nu att skickas ut bara timmar innan mötet. Det är helt fel väg att gå!

Vi vill utveckla demokratin, inte avveckla den och öppenhet och insyn är en grundsten i en fungerande demokrati. Vi kräver därför att man dels återgår till den gamla ordningen att skicka ut handlingarna från KSau fem dagar i förväg. Dels så vill vi även att man alltid skickar handlingarna till alla partier som är representerade i kommunfullmäktige och i övrigt till de ur allmänhet och media som begär så.

För Vänsterpartiet i Nybro

Pia Eriksson, Ledamot Kommunstyrelsen