Vad vilja socialdemokraterna?

Vad vilja Socialdemokraterna?

Nybros Socialdemokrater o moderater har nu några år på nacken och många undrar med rätta vad Socialdemokraterna i Nybro kommun egentligen sysslar med. Särskilt när kommunalrådet Mikael Svanström (S) och Hans Dahlström (S) likt nyfrälsta moderater i Östran 31/5 sjunger privatiseringens lov . Den nyliberala högerpolitiken har inte löst några problem. Nyligen deltog närmare 200 personer i en manifestation på torget i Nybro. Över 1000 har skrivit på den namnlista som cirkulerar. Orsaken är såklart den senaste tidens händelser där S/M-majoriteten (med MP/SPI-svansen) i Nybro vill sälja ut hundratals lägenheter och en rad andra fastigheter, däribland kommunhuset och Folkets Hus-Kristallen.Frågan har ju med rätta upprört många Nybrobor. Men Svanström och Dahlström struntar blankt i vad Nybros invånare tycker. För Socialdemokraterna är det uppenbarligen viktigt att vara moderaterna till lags.

För oss i Vänsterpartiet är det viktigare att värna vår gemensamma egendom, så vi kämpar såklart emot utförsäljningsivrarna. För oss är det självklart att klåfingriga politiker inte lättvindigt ska kunna slumpa bort det som vi tillsamman byggt upp, särskilt inte när Socialdemokraterna inför förra valet lovade att inte sälja ut kommunens lägenheter. NBAB är ett av få bolag i länet som byggt nya bostäder de senare åren. Det har man klarat tack vare att bolaget är så välskött. Att sälja ut lägenheter försämrar bara NBAB:s ställning och kan också leda till hyreshöjningar. Vänsterpartiet vill att NBAB fortsätter att bygga nya hyresrätter. Vi tror att ett av Sveriges antagligen mest välmående bostadsbolag bidrar bättre till kommunnyttan om det inte stympas. Vi har i NBAB:S styrelse föreslagit att NBAB redovisar vilka nybyggnationer som kan komma till stånd. Redovisning kommer att ske till hösten. Tvångsprivatiseringen av allmännyttan i Nybro leder knappast till att fler lägenheter byggs. Istället måste NBAB få möjligheter att utan diktat från kommunledningen bygga nytt i den takt som är rimligt för att behålla ett välskött bolag och säkerställa tryggheten för hyresgästerna.

Alla ska ha rätt till att kunna bo där det finns lediga lägenheter. Plånbokens storlek ska inte få styra. Vänstern vill skapa ett jämlikt samhälle. Det bästa sättet att utveckla kommun på. Inte öka klasskillnaderna.

Så. Vad vilja Socialdemokraterna i Nybro kommun? Svar: de vet inte. De måste fråga Moderaterna först.