Dags att slopa delade turer i Nybro Kommun

– Det är hög tid att vi sätter stopp för delade turer här i Nybro kommun. Ska vi kunna växa som kommun och locka till oss den kompetenta och engagerade personal som vi behöver inom exempelvis omsorgen, så måste vi vara attraktiv som arbetsgivare. Det är en viktig framtidsfråga! Det säger Pia Eriksson, gruppledare för Vänsterpartiet i Nybro, med anledning av att Vänsterpartiet lämnat in en motion där man vill utreda hur man enklast och snabbast avskaffar de delade turerna i Nybro kommun för att skapa en hållbarare arbetsmiljö för personalen. Många som jobbar inom exempelvis omsorgen är missnöjda över sina delade turer, alltså att ha två arbetspass under samma dag med en längre obetald paus däremellan.Både arbetsliv och fritid påverkas negativt tycker de flesta. – Delade turer är nog det som det pratas mest om när vi träffar personal inom omsorgen. Ingen vill jobba delade turer och alla är rörande överens att de borde avskaffas – även politiker, säger Pia Eriksson.

Att jobba en delad tur är en påfrestning på personalen. Det är tungt psykiskt och fysiskt eftersom man är med i arbetets alla tunga moment under dagen. Delade turer sliter på kroppen, tär på familjelivet och på humöret. Förutom att personalen drabbas så riskerar det att leda till sämre omvårdnad för omsorgstagarna. – Nu är det hög tid att vi slutar prata och gör något åt problemet också. Delade turer hör inte hemma i ett modernt arbetsliv!

Som enda oppositionsparti i Nybro lade Vänsterpartiet en alternativ budget. Där satsar man 10 miljoner kronor som i första hand ska gå till att ta bort dagens minskade helgbemanning inom omsorgen och istället införa jämn bemanning veckans alla dagar. Det skulle i sig minska behovet av delade turer avsevärt. Men mer kan och bör göras. – Människor som arbetar inom omsorgen gör en stor gärning för våra äldre. Personalen förtjänar goda arbetsvillkor. Det är vi skyldiga våra äldre.

Pia Eriksson