Vänsterpartiet står för en välfärd man kan lita på

Idag ska budgeten för Nybro kommun klubbas. Vänsterpartiet har lagt fram ett budgetalternativ som står för ett alternativ som kan utmana den girighet och den uppgivenhet som präglar stora delar av dagens politik. Vi står för en välfärd man kan lita på och en välfärd som inte är till salu.

Kulturskolan, räddningstjänsten osv, osv, osv. Den centerpartistiskt ledda femklöverns nedskärningspolitik har redan satt djupa spår i Nybro kommun. Nu tänker de fortsätta med samma nedskärningspolitik även under kommande år samtidigt som man öppnar upp för privatisering av vår gemensamma välfärd.

Vänsterpartiet säger nej till de massiva rambesparingar som högermajoriteten vill driva igenom och vi avvisar alla försök till privatisering. För att istället kunna göra nödvändiga satsningar för välfärd och jämställdhet så vill vi bland annat sänka politikerarvodena, dra ner på antalet chefer och höja skatten med 50 öre.

Nybro kommun har alla förutsättningar att bygga en framtid av gemenskap, rättvisa och solidaritet. Men det krävs att viljan finns. Den viljan finns hos Vänsterpartiet!

Pia Eriksson (V), gruppledare